What’s in my Filofax?

Natuurlijk kan er op een blog over planners een introductie over mijn eigen planner niet ontbreken. Ikzelf ben een fan van een ring-planner. De mogelijkheid om zelf je planner in te delen en regelmatig te veranderen vind ik erg fijn. Mijn behoeften veranderen en ik ben snel ergens op uitgekeken, dus een ring-planner is de perfecte match voor mij.

image

Na een tijdje een personal Metropol in bruin te hebben gehad, overgestapt te zijn naar een A5 Original in groen en nog even met een Midori TN te hebben geworsteld, ben ik een aantal maanden geleden beland in mijn personal ochre Malden. Het is een prachtige filofax en ik ben er nog steeds erg gelukkig mee. De buitenkant is natuurlijk erg fijn, maar het gaat toch echt om de binnekant.

image

Een hoop vakken en een rits, waardoor er veel spullen in gestopt kunnen worden. Ikzelf kies daar niet voor, omdat het de filofax erg dik maakt. In de vakken aan de linkerkant heb ik een kaart met wat washi-tape, een kaart met page-flags en een envelop met sticky-notes. Praktische zaken en zeker niet te opvallend, want deze planner gaat ook mee naar mijn werk en daar wil ik het graag professioneel houden.

Aan de rechterkant is er een groot vak waar ik belangrijke papieren zoals notulen van een vergadering of dingen die geregeld moeten worden stop. In het vak voor het notitieblok stopt ik een klein notitieblok van de Ikea waar ik gaatjes in heb geponst, zodat (wanneer nodig) deze tijdelijke notities in mijn agenda kunnen.

image

In mijn Filofax heb ik 5 secties, zodat ik niet teveel in mijn Filofax kan plaatsen, maar wel alles wat ik nodig heb bij me kan hebben. Ik zorg er zo zelf voor dat mijn Filofax geen verzamelplaats wordt van allerlei papieren die ik niet nodig heb. Mijn tabbladen heb ik zelf gemaakt van dubbelzijdig scrapbookpapier en ze zijn allemaal gelamineerd. Aan de voorkant heb ik een decoratief tabblad, waar ik regelmatig een andere Project-Life kaart plaats met een inspirerende tekst erop. Aan de achterkant van mijn agenda heb ik een groter “tabblad” gemaakt, zodat mijn pagina’s niet onder de ringen krullen.

image

Achter mijn eerste tabblad zitten al mijn notities en mijn notitiepapier. Ik schrijf het liefst op ruitjespapier en dat is dan ook het enige papier wat je hierin zult vinden. Er zijn verschillende notities, maar weer allen praktisch. Zo heb ik mijn medicijnen erin beschreven staan, voor wanneer ik ze via de receptenlijn moet bestellen. Belangrijke gegevens (geen wachtwoorden etc) voor de administratie bij de Kamer van Koophandel, belangrijke gegevens voor mijn werk, mijn educatieve pad en wat kleinere notities als adressen en rekeningen.

image

Achter mijn tweede tabblad zit een redelijk nieuwe sectie. Het is het verzamelpunt voor alles wat met deze blog te maken heeft. Hier is weer ruitjespapier voor notities en ideeën en een maandelijkse agenda om mijn posts op te plannen. Ik heb niet teveel maanden hierin zitten, omdat ik niet te ver vooruit hoef te plannen.

image

Mijn derde tabblad is voor mijn wekelijkse en dagelijkse pagina’s. Dit zit bij mij middenin mijn planner, omdat ik het fijn vind om met een goede ondergrond aan beide kanten op mijn pagina’s te kunnen schrijven. Het agenda-gedeelte is namelijk het gedeelte wat ik het meest gebruik. Ik maak mijn inserts altijd zelf, op maat gemaakt naar mijn behoeftes. Omdat ik werk in het onderwijs, heb ik een academische agenda. Van de wekelijkse pagina’s heb ik een heel schooljaar erin zitten, omdat ik graag weet wat mij te wachten staat en vooruit wil kunnen plannen. Het is een erg druk en volgepland beroep, dus ik wil er zeker voor zorgen dat ik geen dubbele afspraken plan.

image

Mijn wekelijkse pagina;s bestaan uit aan de linkerkant een simpele dagplanner en aan de rechterkant een plan-pagina met mijn mealplanning, mijn schema voor de hond, wat ruimte voor belangrijke notities en mijn wekelijkse afkruis-schema.

Van schoolvakantie tot schoolvakantie (wat gemiddeld zo’n 9 weken zijn) stop ik ook dagpagina’s in mijn agenda. Per dag is er erg veel te doen op mijn werk en ik schrijf dat graag op. Ook zie ik graag waar ik mijn tijd spendeer, dit is visueel te zien in mijn agenda. Op deze manier registreert mijn brein sneller waar ik tijd over heb, of waar ik misschien teveel heb ingepland.

image

Het dagelijks plannen doe ik via een hyperdex. Dit is een 24-uurs klok waarop drie onderdelen zijn die je naar eigen idee in kunt kleuren. Je kunt alledrie de onderdelen in een keer gebruiken, maar ook elke ring voor een andere taak of persoon gebruiken. Ik gebruik mijn binnenste ring om te markeren waar ik op dat moment ben. Het zwarte gedeelte reserveer ik voor ontspannen en slapen en het blauwe gedeelte is de tijd die ik op mijn werk ben. De tweede ring gebruik ik voor regelmatig (wekelijks, tweewekelijks) terugkerende evenementen, zoals pleinwacht en een kleine vergadering. De buitenste ring gebruik ik om afspraken te noteren die niet vaak voorkomen, zoals een grote vergadering, een cursus, afspraken met ouders of persoonlijke afspraken.

Tevens heb ik elke dag een to-do lijst op mijn pagina’s en probeer ik elke dag een top drie in te vullen van de belangrijkste dingen die op die dag moeten gebeuren. Eerlijk gezegd gebeurd dit niet elke dag, omdat ik er niet elke dag tijd voor heb. Dagpagina’s als deze gebruik ik alleen tijdens werkweken. In vakantieweken gebruik ik simpelere dagpagina’s.

image

Achter tabblad vier is een sectie waarvan ik nog niet zeker ben of deze in mijn planner blijft. Het zijn zelfgemaakte maandpagina’s die ik begin juni in mijn agenda heb geplaatst om vooruit te kunnen plannen. Ze zijn handig, maar ik weet nog niet hoe vaak ik ze zal gebruiken nu ik dit jaar een goede manier heb gevonden om alle inserts voor het hele schooljaar in mijn agenda te hebben.

image

Achter mijn laatste tabblad zit mijn “braindump” sectie. Ik schrijf hier eerst alles op wat er ook maar in mijn hoofd zit, om ze daarna naar hun uiteindelijke plek te verplaatsen. De manier van plannen die ik gebruik heet Getting Things Done. Dit is een systeem om effectief met je kostbare tijd om te gaan. Over deze manier van plannen zal ook een blogpost verschijnen.

Achterin het laatste tabblad heb ik ook een gedeelte dat voor projecten is. Wanneer ik een groot project heb met meerdere taken schrijf ik die hier op.

image

Natuurlijk kun je niet in je planner schrijven en werken zonder pen. Ik gebruik hiervoor mijn Coleto waar vijf vullingen in passen. De vullingen die ik in mijn pen heb zijn: zwart (deze gebruik ik altijd om te schrijven), rood (cherry-red), blauw (skyblue), groen (applegreen) en een vulpotlood. Al deze vullingen hebben een 0.3 mm punt. Ik vind een fijnschrijvende pen fantastisch en het maakt mijn handschrift mooier. Van de zwarte vulling heb ik altijd een extra vulling in mijn agenda en zo ook voor mijn vulpotlood.

Geef een reactie

