Plan with me – de maand September

Aan alle vakanties komt een eind, zo ook aan die van mij. Na te hebben genoten van 5,5 week vakantie en al een aantal dagen op school bezig te zijn geweest, breekt morgen toch echt de eerste schooldag van het nieuwe schooljaar aan. Voor mij betekent dat weer een nieuw systeem in mijn planner. Van de wekelijkse pagina’s die voldoende ruimte boden, naar dagpagina’s om ellenlange to-do lijstjes op te schrijven. Kijk mee hoe ik deze maand plan, welke stappen ik volg en misschien kun jij er een idee uit halen wat ook fijn voor jou werkt. En vooral: hoe plannen jullie?

image

Een aantal dingen zijn al ingevuld op mijn pagina’s voordat ik mijn maand ga plannen. Voor elke werkdag heb ik de tijden geschreven die ik moet werken en de eerste schooldag staat genoteerd. Voor de rest heb ik blanke pagina’s. Zeker nu het schooljaar pas gaat beginnen, had ik in de vakantie geen rooster van studiedagen, cursussen, vergaderingen etc. Die heb ik ondertussen wel, dus die zal ik ook gaan inplannen.

image

Het inplannen van belangrijke afspraken is dan ook het eerste wat gedaan wordt. Deze schrijf ik eerst op mijn weekpagina’s. Ik probeer deze afspraken altijd chronologisch op te schrijven, maar soms komt er een afspraak tussen of wordt een afspraak geannuleerd of verplaatst. Ik vind dit niet vervelend, het is namelijk voor mij een werkplanner en niet een journal waar ik alles in bij wil houden, wil decoreren en waar alles perfect moet zijn.

image

Op een PL kaartje die ik kan verschuiven in mijn planner heb ik kleine gele stickynotes geplakt met maandelijkse klussen die in huis gedaan moeten worden. Ook deze verdeel ik over de maand op mijn wekelijkse pagina’s. Ze zitten op een stickynote omdat dit een streefdag is en het kan zomaar gebeuren dat het een dag later of eerder gebeurd. Geen probleem, flexibiliteit hoort ook bij het leven.

image

Nu zijn alle weekpagina’s ingevuld. Daar bedoel ik mee: de linkerbladzijde, met de dagen. Aan de rechterkant heb ik namelijk een plannerpagina. Deze pagina’s vul ik per week in, niet voor een hele maand. Ik begin altijd met mijn weekly chart. Ook hier gaat het om streefdagen voor de meeste dingen. Sommige dingen vul ik hier ook niet in, maar worden wel gedaan. Met kleine gekleurde stipjes laat ik zien aan mijzelf wanneer ik hoop op welke dag een klusje te doen.

image

Wanneer de week gepland is, begin ik aan de dagpagina’s. Ik heb dit keer pagina’s gemaakt met een verticale tijdsplanning om uit te proberen. Ik begin met de data bovenaan schrijven en boven de tijdsplanning schrijf ik mijn werkuren voor die dag. Ik ga niet voor een hele maand de dagpagina’s al helemaal invullen, dit doe ik ook meestal per week. Daarom schrijf ik wel bovenaan de tijd, voor als ik vooruit moet plannen. Ik vul in wat ik weet en mijn to-do list vult zich in rap tempo. Uiteindelijk plaats ik de huishoudelijke taken die zeker op een bepaalde dag moeten gebeuren op de dagen met een zelfgemaakte sticker.

Geef een reactie

