Hyperdex

Ik vind het fijn om mijn tijdsplanning op de dag visueel voor me te zien. Op deze manier zie ik namelijk sneller wanneer ik iets moet doen dan in een rijtje tijden met afspraak. Het werkt voor mij, omdat ik erg visueel ben ingesteld. Voor jou hoeft het niet te werken en heb je misschien je eigen handige manier. Toch wil ik aandacht besteden een de HyperDex, ontwikkeld door Maryanne Moll. Dit is een 24-uurs klok bestaande uit meerdere ringen die je in kunt kleuren. De hele -Dex theorie startte met de ChronoDex, gemaakt door Patrick Ng, hierna werd al snel de SpiralDex geïntroduceerd door Kent From Oz en al snel volgden vele variaties.

Vandaag laat ik jullie zien hoe de HyperDex werkt en hoe ik hem gebruik. Als je nog andere vragen hebt dan ik behandel in deze post, stel ze dan gerust!

De ins en outs van de HyperDex

HyperDex 1

De HyperDex is een 24-uurs klok waarbij bovenaan wordt gestart met 12 u middernacht. Precies tegenover 12u middernacht is 12u in de middag. Het is dus geen traditionele klok waarbij je maar 12 uur kunt zien. Dit is voor je brein wel even omschakelen, omdat je gewend bent dat aan de rechterkant het 3 uur is, waarbij het op de HyperDex 6u in de ochtend is. Zodra je dit onder de knie hebt, is deze 24-uurs klok best simpel.

HyperDex 2

De HyperDex bestaat uit drie ringen. Die ringen kun je indelen zoals jij zelf wil. Je kunt ze indelen voor gezinsleden (jijzelf een ring, je partner een ring en je kinderen een ring), of zoals ik hem gebruik. De binnenste ring gebruik ik om lange stukken tijd te markeren waar ik ben. Ik markeer niet wanneer ik thuis ben, omdat ik dat voor mij overbodig vind. Wel markeer ik wanneer ik slaap, voornamelijk om bij te houden hoeveel ik slaap.

De middelste ring gebruik ik om regelmatig terugkerende afspraken te markeren. Voor mij houd dat in dat ik een keer in de twee weken pleinwacht heb, dat er een andere juf in de klas komt om filosofie te geven, de dagen dat ik naar school moet enz.

De buitenste ring gebruik ik om weinig / niet terugkerende afspraken te markeren, zoals gesprekken met ouders, een cursus of een afspraak met een collega. Ook markeer ik hier grote / belangrijke afspraken als vergaderingen, speciale dagen etc.

Een voorbeeld van een ingevulde HyperDex

HyperDex 3

De binnenste ring laat zien waar ik op bepaalde momenten ben. Zoals eerder al gezegd, markeer ik wanneer ik slaap. Dit is het zwarte gedeelte in de binnenste ring. Om 6 uur sta ik op en maak ik me klaar voor mijn werk. Ook heb ik een stuk mintgroen gemarkeerd. Dit is de tijd die ik op mijn werk ben. Vaak ben ik er eerder en ga ik later weg, dat markeer ik dan per dag.

HyperDex 4

De middelste ring laat mijn regelmatig terugkerende afspraken of evenementen zien. Dit zijn meestal korte tijdstukken, maar overlappen vaak met iets anders. Ik vind het fijn om deze te markeren, zodat ik weet wanneer ik een bepaalde afspraak heb. De voorbeelden in de afbeelding duren beiden een half uur, dan kleur ik een half blokje in.

HyperDex 5

De buitenste ring laat weinig / niet terugkerende of grote / belangrijke afspraken zien. Op deze manier worden mijn ogen er gelijk naartoe gezogen en zie ik wat ik voor belangrijke afspraken heb. Wanneer twee afspraken snel na elkaar komen of gelijk op elkaar aansluiten, gebruik ik twee verschillende kleuren. Je kunt natuurlijk ook voor elke afspraak een andere kleur gebruiken, of wanneer je al kleurcodering gebruikt in je agenda deze ook gebruiken in dit systeem.

HyperDex 6

Hier zie je een voorbeeld van een compleet ingevulde HyperDex. Voor de dingen die elke dag hetzelfde zijn, schrijf ik er niet meer bij wat het is. De middelste en buitenste ring schrijf ik er wel bij.

Geef een reactie

