Habit tracker

Iedereen heeft ze, van die gewoontes die je dagelijks -zonder erover na te denken- doet. Maar soms wil je een gewoonte afleren, of juist een nieuwe gewoonte aanleren. Het is bewezen dat het 21 dagen duurt (en ja, dan bedoelen ze elke dag!) om een nieuwe gewoonte eigen te maken en in je routine te bouwen.

Je kunt je natuurlijk ook focussen op een negatieve gewoonte die je hebt (bijvoorbeeld teveel YouTube-filmpjes kijken) en proberen om deze af te bouwen. Een gewoonte hoeft niet altijd iets nieuws te zijn, maar staat juist voor verandering.

Waar moet een goede gewoonte aan voldoen?

  1. Motivatie: de gewoonte moet voor jou belangrijk zijn. Wees ook hierin realistisch: wat is haalbaar? Je kunt altijd klein beginnen en steeds een beetje meer doen. Je hebt namelijk voldoende motivatie nodig om door te kunnen gaan en niet op te geven.
  2. Regelmaat: hoe vaker je de gewoonte doet, hoe beter deze ingebed wordt in je dagelijkse routine. Elke herhaling dwingt je hersenen om de gewoonte te versterken. Je wilt het gedrag automatiseren (zonder hierover na te hoeven denken).
  3. Haalbaarheid: zorg dat je het gevoel hebt dat de tijd en energie die je in het aanleren van de gewoonte stopt, het waard zijn.

Breek de gewoonte op in kleine hapklare stukjes, zodat je zorgt voor motivatie, regelmaat en haalbaarheid. Introduceer een nieuwe gewoonte per keer en werk er een tijdje aan voordat je een andere gewoonte introduceert. Bouw ze in je dagelijkse routines in, zodat je eraan herinnerd wordt. Het liefst werk je elke dag om dezelfde tijd aan de gewoonte, op dezelfde manier en op dezelfde plaats.

Zoals ik al in eerdere posts heb benoemd, is het visueel maken van de weg richting jouw doelen een goede ondersteuning en motivatie. Houd goede of nieuwe gewoontes bij om ze te versterken en de slechte om ze te breken. Je kunt dit doen door middel van een maandelijks overzicht waarin je de gewoontes opschrijft en kunt afvinken wanneer je ze wel (of juist een hele dag niet!) hebt gedaan. Aan het einde van de maand heb je dan een overzicht en kun je kijken wat je sterke punten zijn, maar ook waar je jezelf nog kunt verbeteren.

Free Printable – February Habit Tracker

Bonus! Habit Tracker (Sticker)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s