Functional planning

In onze planner-wereld heeft iedereen natuurlijk affiniteit met plannen. Er zijn verschillende manieren om te plannen. Op Instagram zie je veel mensen die pretty planning laten zien, het versieren van je planner met (planner)stickers en de pagina’s zo mooi mogelijk maken. Dit ziet er uiteraard erg mooi uit, maar voor veel mensen is dit niet functioneel.

Zelf ben ik vier jaar geleden begonnen met plannen en wilde ik alles wat ik maar kon vinden qua decoratie hebben. Dit werd dan op alle mogelijke manieren (of het nou mooi was of niet) in de planner geplakt en veel van plannen kwam er niet. Steeds meer sticky notes, stickers en washitape werd er aangeschaft en de pagina’s werden steeds mooier. Ik had alleen een groot probleem: geen tijd.

Ik werk fulltime als leerkracht groep 3/4. Dat is hard werken, want je hebt niet alleen met kinderen te maken, maar ook met ouders en alles wat er bij komt kijken. Vergaderingen, overleggen, oudergesprekken, administratie….Allemaal onderdelen van mijn baan die veel tijd opeisen en naast dat alles wil ik ook nog lessen voorbereiden.

Naast te weinig tijd heb ik ook een ander probleem: een zwaar gedecoreerde planner staat niet erg professioneel wanneer ik mijn planner pak tijdens een vergadering, of een overleg met ouders en instanties. Zelf ben ik ondertussen mijn eigen plannerstijl gaan ontdekken, zonder te kijken wat anderen doen. Ik ben erachter gekomen dat ik vooral van functional planning houd.

gtd

Functional planning betekent dat je je planner gebruikt om zo functioneel mogelijk om te gaan met je tijd en je taken. Voorheen heb ik al gepost over Getting Things Done. Als je die blogpost terug leest, zul je zien hoe ik op dat moment het GTD-systeem inzette. Ondertussen ben ik ook hierin gegroeid en gaan veranderend. Ik zal hieronder mijn huidige (want dat zal altijd veranderen) planningsysteem noemen:

  1. Schrijf alles op wat er in je opkomt. Echt alles wordt opgeschreven, want op dat moment is het belangrijk voor mij. Ik heb post-its, memoblaadjes en een app om alles te verzamelen. De app die ik gebruik heet G-Note, echt een superapp om verschillende lijstjes in bij te houden.
  2. Bedenk wat alles betekent. Sommige dingen heb je opgeschreven en vind je later helemaal niet relevant meer. Dit is makkelijk, want je kunt ze gelijk schrappen. Maar alle andere dingen bestaan uit afspraken, taken, notities enz. Het is belangrijk om onderscheid hiertussen te maken. Vaak doe ik dit aan het eind van de dag.
  3. Na het onderscheid maken tussen verschillende aspecten, ga je ze wegschrijven waar ze horen. Ik maak mijn plannerpagina’s zelf en heb voor alles een plaats om het weg te schrijven. Binnenkort komt er een blogpost online over hoe mijn pagina’s eruit zien en hoe ik deze gebruik.
  4. Reflecteer regelmatig. Om goed bij te blijven met afspraken en alles wat je hebt opgeschreven wat gedaan moet worden, zul je regelmatig in je planner moeten kijken en afvinken wat gedaan is (wat overigens een erg goed gevoel geeft). Soms heb je niet alle taken af, dan verplaats je ze naar een andere dag.
  5. Voer uit! Onderneem actie en voer je taken uit. Hoe meer je af kunt vinken, hoe beter je je zult voelen.

Maar, gebruik ik dan wel spullen om mijn planner op te leuken? Natuurlijk. Ik ben wel een planner-girl, dus vind ik het wel leuk om iets aan decoratie te doen. De spullen die ik gebruik:

  • Functionele, zelfgemaakte plannerstickers. Binnenkort komt hierover een blogpost online.
  • Sticky notes voor nog niet vaststaande afspraken of om lijstjes te maken.
  • Mooi notitiepapier.
  • Handlettering. Binnenkort komt hierover een blogpost online.
  • Frixion pastel markeerstift.
  • Stempels.

Nu ben ik heel benieuwd naar jullie plannerstijl en wat het beste voor jou werkt om productief te kunnen omgaan met alles wat er in jouw leven gebeurd.

Geef een reactie

