10 redenen waarom ik van plannen op papier houd

Het blijft bijzonder in deze digitale tijd hoeveel jongeren er toch grijpen naar een fysieke, papieren planner i.p.v. een smartphone of tablet. Ik denk dat daar verschillende redenen en voordelen achter liggen, die voor ieder anders zijn. Hieronder mijn top 10 waarom ik kies voor paper-planning.

10. Ik ben van jongs af aan al gek geweest op stationary. Pennen heb ik altijd in overvloed gehad en sticky notes, stickers en washi kun je overal in huis vinden.

9. Regelmatig krijg ik complimenten over het feit dat ik erg gestructureerd en goed georganiseerd ben en mijn werk op orde heb. Lesgeven kan een erg stressvolle baan zijn, maar dankzij het goed plannen van mijn taken, ervaar ik die stress niet!

8. Mooie spullen zien er ook nog professioneel uit. Ik houd erg van leer en ben dolgelukkig met mijn Ochre Malden. Momenteel plan ik in mijn Groene A5 Original. Ook heb ik een TIG mod (zie een van de eerste posts) en heb ik de mogelijkheid om tussen mijn pronkstukken te wisselen. Ik heb er niet veel, maar de planners die ik heb zijn erg mooi.

7. Verschillende soorten inserts uitproberen en ontwerpen en kijken wat het best bij mijn planningsstijl past. Veel mensen hebben het over planner-peace, maar ik denk dat dit juist betekent dat je functioneel kunt plannen (of je nu aan pretty of functional planning) doet en tevreden bent met wat je hebt. Wetende dat je op een ander moment in je leven misschien andere behoeftes hebt en je planningsstijl moet aanpassen.

6. Mijn papieren planner is altijd paraat en niet afhankelijk van Wifi of elektriciteit. Hij zit altijd in mijn tas en gaat overal mee naartoe.

5. De mogelijkheid om zelf creatief te zijn met pen en papier. Ik vind het erg leuk om mijn eigen stickers te maken en gebruik te maken van handlettering om sommige afspraken of herinneringen uit te laten springen.

4. Het fysiek afvinken van behaalde en uitgevoerde taken geeft een goed gevoel en laat je aan het eind van een dag zien hoe productief je bent geweest.

3. Het zorgt ervoor dat ik mijn hoofd leeg houdt en hierdoor geen belangrijke dingen vergeet, want ik schrijf ze immers op. Om David Allen te quoten: “Your brain is for thinking, not for storage“.

2. Ik kan altijd in een oogopslag zien wat er die dag gedaan moet worden. Mijn planner ligt op het werk en thuis in mijn zichtveld en zo blijf ik mezelf verantwoordelijk houden voor hoe ik mijn tijd besteed.

1. Het fysiek opschrijven van afspraken, taken en belangrijke notities zorgt ervoor dat ik ze beter onthoudt en ik er ook sneller actie op onderneem.

Wat is voor jou de belangrijkste reden om een papieren planner te verkiezen over je smartphone of tablet?

 

Geef een reactie

