Heb jij een druk leven met werk, een gezin, een sociaal leven en alle andere dingen die je wilt doen? Dan is het juist extra belangrijk om goed te plannen en je bovenop je afspraken, taken, notities enz te kunnen storten!

Als eerste is het belangrijk te weten in wat je wilt plannen. Dit kan een planner zijn, een agenda, een notitieboekje…als jij het maar prettig vind werken! Zelf kies ik op dit moment voor mijn A5 Filofax Original als hoofdplanner. Ja, ik gebruik meerdere planners (helaas… maar het past niet in 1 planner! Hierover later een blogpost…) Met dit formaat kan ik ervoor zorgen dat ik een maand-overzicht, week-overzicht én een dagelijks-overzicht heb! Alledrie de overzichten gebruik ik op een andere manier en die zal ik hieronder uitleggen.

Functioneel Plannen 1.png

Mijn maand-overzicht gebruik ik om alle afspraken en belangrijke taken (die langere tijd nodig hebben) op te schrijven. Ik gebruik de pagina’s ook om vooruit te plannen en herinneringen op te schrijven. Afspraken die nog niet definitief zijn, schrijf ik op een post-it of een sticky flag. Zo kan ik de afspraak altijd nog verschuiven.

Functioneel Plannen 2.png

Mijn week-overzicht gebruik ik om een onderscheid te maken tussen persoonlijke (home) en werk taken en afspraken. Ook schrijf ik hier belangrijke evenementen op die langere tijd in beslag nemen. Deze pagina’s vul ik vooraf met de afspraken in en naarmate de week dichterbij komt, vul ik de rest in. In de grijze balken schrijf ik wat ik die dag als avondeten op heb. Ik gebruik deze inserts nu ongeveer twee maanden en ben er nog steeds erg tevreden over. Ik kreeg het idee van PlansMeetPaper op YouTube en heb mijn eigen versie gemaakt.

Functioneel Plannen 3.png

In het midden van mijn wekelijkse pagina’s, zitten mijn dagpagina’s. Deze pagina’s gebruik ik om alle taken en notities die op de dag moeten worden uitgevoerd op te schrijven. Die taken en notities verzamel ik de hele dag door op een notitiepapier en aan het eind van de dag plaats ik ze op de goede dag op mijn dagpagina’s. Zo plan ik de avond ervoor dus voor de volgende dag. En zo wordt de lijst ook steeds een beetje langer…

TIPS! Die je kunt gebruiken om functioneel te plannen.

  • Schrijf alles op waar je aan denkt (braindump).
  • Maak (aan het eind of begin van de dag) een lijst op basis van belangrijkheid en werk de belangrijkste taken eerst af. Elimineer de niet-belangrijke taken.
  • Bepaal wat jouw meest productieve moment op een dag is en gebruik deze tijd als power-uurtje(s).
  • Geef elke taak een bepaalde tijd en maak er een wedstrijd van om het binnen die bepaalde tijd af te krijgen. Bouw na lange taken ook een moment van rust in.
  • Richt je gedachten op datgene waar je mee bezig bent en denk niet aan alle andere dingen die je nog moet doen.
  • Groepeer gerelateerde taken en creëer overzicht.
  • Wijd je aan je plan om actie te ondernemen, maar vind balans tussen werken en ontspannen.
Geef een reactie

