How to… Braindump

Ik heb het al regelmatig gehad over de term braindump. Je kunt dit zien als de letterlijke vertaling: alles uit je hersenen storten. Op papier of digitaal, dat maakt niet uit. Het belangrijkste is dat je je hersenen leeg maakt, omdat deze niet zijn om informatie op te slaan. Voor informatie opslaan zijn er namelijk talloze methodes waar je uit kunt kiezen.

Maar, hoe en wanneer doe je dat dan? Dit is voor iedereen natuurlijk persoonlijk, maar hierbij mijn methode die ik al meerdere jaren gebruik en voor mij ontzettend goed werkt.

1 Verzamel informatie 

Ik verzamel informatie over alles wat er binnenkomt. Het liefst zo snel mogelijk, anders vergeet ik het alsnog. Als het even kan, ligt mijn planner open, zowel thuis als op het werk. Kinderen uit mijn klas weten ook dat ik alles op moet schrijven, want juf haar hoofd is een zeef. Ik moet aan zoveel dingen tegelijk denken, dat ik helemaal geen tijd heb om andere dingen te onthouden. Elke dag heb ik een los notitieblaadje waarop alle binnenkomende informatie op wordt geschreven. Ik doe dit, zodat het opschrijven snel gaat, ik hoef immers niet na te denken over waar ik iets moet wegschrijven. Wanneer ik geen planner of papier in de buurt heb, gebruik ik op mijn telefoon de app GNotes, waarin ik verschillende lijstjes bij houd.

2 Categoriseer en schrijf weg

Bekijk je lijst en bepaal wat elk opgeschreven item betekent. Elimineer niet belangrijke informatie. Schrijf afspraken op de daarvoor bestemde plek. Bedenk op welke dag je welke taken wilt uitvoeren en werk notities uit. Zelf doe ik dit aan het einde van de dag, als ik thuis ben, mijn schoonmaakrondje heb gedaan, heb gekookt en lekker tijd voor mezelf heb. Dit is het moment waarop mijn hersenen rust hebben en rationeel kunnen nadenken over alle binnengekomen informatie.

3 Onderneem actie

Je braindump is nu klaar, het enige wat je nog moet doen is actie ondernemen en ervoor zorgen dat je je lijst afwerkt. Vergeet niet af te vinken, voor psychologische positieve steun!

Geef een reactie

