Teacher Planner

In Amerika is het een grote hit, een teacher planner. Leerkrachten gebruiken deze om lessen voor te bereiden en doelen bij te houden. 

Zelf heb ik -net als iedere andere leerkracht in Nederland- een klassenmap op mijn bureau liggen waarin mijn dagelijkse planning voor de lessen zit. Omdat ik thuis vaak ook nog wat werk en ik graag wil weten wat voor lessen en doelen ik moet aanbieden, heb ik voor mezelf een teacher planner gemaakt.

Ik heb discs en covers van de Happy Planner gebruikt en de inserts zelf gemaakt. Zo kan ik ze ook aanpassen aan mijn behoeften. Het was wel even uitvogelen welk formaat en hoe ik dit het beste kan printen, maar het is uiteindelijk gelukt.

Voor elk vak van de dag is er een aparte kolom. Ik heb de kolommen in twee dtukken verdeeld, omdat ik een combinatiegroep heb. Ik schrijf op wat er geleerd moet worden en welke werkvormen ik hierbij gebruik.

Bij de eerste ingevulde versie staat alleen nog maar de lesstof die ik ga aanbieden. Gedurende deze werkweek kijk ik welke werkvormen ik ga toepassen. Dat kunnen werkvormen zijn die de kinderen al wel of niet kennen, maar ook werkvormen waarvan ik vind dat de kinderen die nog beter onder de knie moeten krijgen.

Op deze manier zorg ik ervoor dat mijn lesgeven een levend proces is waarbij ik dagelijks reflecteer op mijn eigen leerkrachthandelen.

Geef een reactie

