Waterverf review

Naast plannen houd ik ook van creatief bezig zijn in mijn art-journal. Hiervoor gebruik ik verschillende materialen. Een daarvan is waterverf, ik vind de effecten die je hiermee kan maken prachtig. Waterverf kun je in verschillende winkels in verschillende vormen én verschillende prijsklasses kopen. Ik heb van zes winkels de waterverf naast elkaar gezet en vergeleken. Sommige resultaten waren te verwachten, maar er zitten ook verrassende resultaten bij.

Op het overzicht heb ik van boven naar beneden uit elke set zoveel mogelijk dezelfde kleuren geprobeerd te vergelijken. Ik heb niet van alle merken, die van links naar rechts staan, paars en zwart


1 Zelfgemaakte waterverf


Op Instagram zag ik het een paar weken geleden regelmatig voorbij komen: zelf waterverf maken met behulp van kleurstof om voedsel te kleuren. Ik kocht een pakje kleurstof van Dr Oetker en ging aan de slag. Op de foto is goed te zien dat je de kleurstof bijna niet ziet en het papier het gelijk opneemt, waardoor het uitloopt. Zelf denk ik dat deze kleurstof niet geschikt was, omdat het meer een pasta was dan vloeibaar. Deze wil ik dus graag nog een keer proberen.

 2 Waterverf (tubes) van de Action. 


Deze staan bij het schildergedeelte. Toen ik voor de eerste keer probeerde verf uit de tubes te halen, was de verf in de verpakking al aan het scheidem geweest, waardoor er eerst een olie-achtig spul naar buiten kwam. Geen goed teken! Bij het verven merkte ik dat de verf best gepigmenteerd is, maar ook korrelig. Na het opdrogen zijn de kleuren zwak. Ik vond het werken met deze verf niet zo fijn als de anderen. Wel gebruik ik de zwarte regelmatig, als ik een sterrenhemel wil gaan verven.

3 Waterverf (tubes) van Sostrene Grene


Als je voor het eerst de Sostrene Grene binnen stapt, gaat er een hele wereld voor je open. Ik vond het verf gedeelte helemaal geweldig! Mijn oog viel meteen op deze doos, die ikelf erg mooi vind. Simpel, craft, blauwe waterverf, helemaal mijn ding. Na mijn ervaring met de tubes van de Action was ik erg benieuwd naar deze tubes. Deze verf is al meer gepigmenteerd, kwam goed uit de tube en werkte fijn. Het enige nadeel vind ik dat de enige blauw in de set zo donker is. Maar zeker voor de prijs (€2,92) kun je deze set erg goed als extra gebruiken!

4 Waterverf van de Flying Tiger


Deze set met 24 kleuren kocht ik heel lang geleden bij Flying Tiger (in Oslo, ik weet dus niet of ze hem nog hebben en of hij hier wel te koop is). Bij het gebruik zijn ze heel gepigmenteerd, maar bij het opdrogen zie je al snel dat de verf niet goed verspreid. De kleuren mengen ook niet goed met elkaar. Deze verf is wel geschikt voor kleine tekeningen en accenten.

5 Winsor en Newton napjes


Ik heb ontettend lang getwijfeld of ik deze waterverfset zou kopen. Totdat ik hem bij PaperPassion zag liggen voor een hele goede deal. En wat ben ik blij dat ik hem heb meegenomen! De kleuren zijn mooi, goed gepigmenteerd en mengen goed! In het overzicht is ook te zien dat deze verf na het drogen ook nog mooi gepigmenteerd is. Het enige nadeel vind ik dat er geen zwart in de set zelf zit!

6 Ecoline (vloeibare waterverf)


Iedereen kent het nog wel van school van vroeger (of nu, als je net als ik leerkracht basisonderwijs bent), tekenen met wasco en daarna met (verdunde) ecoline erover heen gaan voor dat magische effect! Zelf vind ik ecoline heel fijn om mee te werken. De verf is al vloeibaar en je kunt hem lichter maken door meer verf te gebruiken. Ze hebben ze in heel veel verschillende kleuren en een potje kost niet veel. De kleuren mengen goed en zo kun je mooie verlopen creëeren. Ik gebruik deze ecoline vaak met de waterverf van Winsor en Newton.

Geef een reactie

