My neverending plannerjourney

Als je mij nu een tijdje volgt, weet je dat ik al ruime tijd plan in mijn A5 FiloFax Green Original. Ik gebruik daarin een systeem dat het weekoverzicht en mijn dagelijkse pagina’s combineerd. Sinds vorige week ben ik een Moleskine Cahier gaan gebruiken om al mijn binnenkomende taken, afspraken en notities bij te houden, zodat ik ze ’s avonds op de goede plek weg kan schrijven. Nu kun je mij niet gelukkiger maken dan me lekker te laten plannen, maar dit vind ik zelfs erg dubbel werk en mijn FiloFax A5 wordt steeds leger. Mijn planningsysteem gaat hierdoor dus zijn doel voorbij.

Nu kan ik met (tegenzin) proberen om elke avond mijn bulletjournal over te nemen in mijn FiloFax, maar dat haalt voor mij het plezier uit het plannen. Gisteren werd mijn inkomende lijst met taken, afspraken en notities namelijk zo lang, dat er voor mij een lichtje ging branden: mijn huidige planningsysteem werkt niet meer! Op de blog heb ik het hier al vaker over gehad: wees niet bang om te veranderen. Je systeem moet werken voor jou, niet andersom. Hieronder een foto van mijn inkomende lijst van gisteren.

Het is bijna een hele bladzijde en dat is in de anderhalve week dat ik nu mijn bulletjournal gebruik, niet de eerste keer. Het is dus tijd om te gaan veranderen. Ik kan niet (of wil niet…) volledig over naar een bulletjournal, omdat ik voor mijelf echt een wekelijks overzicht wil hebben van al mijn afspraken. Dat zijn er per week namelijk ook behoorlijk wat. Nu kan ik elke week natuurlijk spreads gaan tekenen, me helemaal uitleven op verschillende manieren om een week te maken, maar ook dat werkt niet voor mij. Dat heb ik al geprobeerd. Ik moet het hele schooljaar bij me hebben, want ik maak afspraken die door het hele schooljaar heen gepland worden.  En de Moleskine Cahier is zo’n handig, dun boekje, dat ik die gemakkelijk in en uit mijn tas kan pakken, in mijn planner kan schuiven. Daar heb ik bewust voor gekozen, nooit met het idee om er een volledige bulletjournal te maken, maar om hem te gebruiken als inbox.

Gisteravond zat ik aan mijn eettafel met mijn bulletjournal en mijn A5 planner en toen had ik het helemaal gehad. Ging ik echt heel die lijst overschrijven, kijken op welke dag welke taak koest, taken afvinken die ik ook al in mijn bulletjournal had afgevinkt? Nee, dat ging ik niet. Ik heb mijn Personal ochre Malden (waar ik altijd weer naar terug ga, want dit is mijn favoriete planner) uit mijn Raskog gepakt en ik heb deze een update gegeven. Gelukkig hoefde ik alleen maar afspraken erin te schrijven.  Hieronder een foto van mijn afspraken voor deze week. Als ik deze in mijn inbox van mijn bulletjournal laat staan, raken de afspraken verloren. Dat kan niet, want ik moet on top blijven! Ik zit in verschillende commissies, ben rekencoördinator (en ben dit jaar bezig met het traject van het uitkiezen en implementeren van een nieuwe methode aan het begeleiden), vanavond begint mijn nieuwe opleiding en daarnaast heb ik ook nog een persoonlijk leven, een huishouden, een hond en een lieve vriend.  Oh, en een blog die ik graag wil uitbreiden…best druk dus. En ja, ik weet het, iedereen heeft het druk op zijn manier en ik ben niet de enige. Alles wat ik probeer te zeggen is dat enkel en alleen een bulletjournal voor mij niet werkt. Believe me, I tried.

Nu heb ik dus twee nieuwe (oude bekende) plannerbuddies. Want, realistisch gezien, mijn neverending plannerstory is echt neverending. Ik ben continu bezig met het verbeteren en vergemakkelijken van mijn systeem, zonder informatie kwijt te raken. Ik ben nu eenmaal graag goed georganiseerd en wil graag weten wat mij te wachten staat. Hopelijk blijven deze twee wel voor langere tijd mijn dreamteam. De A5 planner heeft het ook drie maanden gered, lol.

2 thoughts on “My neverending plannerjourney

  1. Hahaha, ik lach je toe hoor. Heb vorig jaar mijn Malden personal verkocht. Twee weken geleden mijn Malden Pocket aan mijn moeder gegeven. Een ‘nieuwe’ Malden A5 (Aqua) gekocht (naast de paarse en nog iets van 5 Clipbooks).

    Mijn A5 is echt te zwaar voor in mijn handtas (stop er ook nog mijn mini iPad in).

    Optie is mijn personal compact Zip weer inrichten en meenemen. Of een gedeelte van mijn A5 inhoud in een Clipbook.

    Wat een luxe probleem 😉 en ja, voor de niet planner onbegrijpelijk….

    1. Gelukkig vonden wij dit luxe probleem helemaal oké! Ik zie het maar als een groot avontuur waarvan ik elke keer weer meer leer.

      De maldens blijven ook mijn favoriet! Zou heel graag een a5 malden willen, maar ze zijn best prijzig en ik heb al een a5… (wil er niet teveel haha)

Geef een reactie

