Als je mijn blog al enige tijd volgt, weet je dat ik veel waarde hecht aan functioneel plannen. Hierdoor zorg ik dat ik productief en effectief om kan gaan met de tijd die ik te besteden heb. No stress!

Nu ben ik ook iemand die graag kijkt naar planner-YouTube-filmpjes en foto’s op Instagram. Zodra ik een systeem zie dat er functioneel uit ziet, wil ik dat gaan proberen. Begin dit jaar ben ik het systeem gaan proberen van PlansMeetPaper op YouTube. Zij heeft in haar A5 planner een week op twee pagina’s en daartussen dagpagina’s. Deze opzet heb ik ook al meerdere keren geprobeerd, maar zij had een handige tip om je dagen van de week en je dagelijkse pagina’s in een oogopslag te zien. Ik ben dus ook dit systeem gaan proberen (en gebruik het nog steeds!).


Mijn enige strubbeling met dit systeem was dat alles door elkaar stond. Ik vergat taken, omdat het niet overzichtelijk was. Ik schreef taken soms wel vijf dagen lang op, omdat ik aan het begin van de week alles op maandag schreef (lekker ambitieus, dat dan weer wel). Hierdoor kwam ik ook plek te kort.
Je moet zorgen dat je planner voor jou werkt en op deze manier werkte mijn planner niet voor me. Ik ben gaan nadenken hoe ik structuur kon bieden aan mijn pagina’s.


Ik begon met vier kopjes per dag te maken: top drie, work to do, personal to do en hmw. De taken schrijf ik nu op de goede plek weg, wat een stuk overzichtelijker is.


Ook ben ik gebruik gaan maken van een Bullet Journal, waarin ik al mijn taken en afspraken opschrijf. Aan het eind van de dag zit ik met mijn planner en Bullet Journal aan tafel of voor de tv en kijk ik wat ik met de informatie uit mijn Bullet Journal ga doen. Schrijf ik ze op voor de volgende dag? Is het een afspraak die op mijn maandpagina’s moet? Of is het iets waar ik vandaag nog actie op moet ondernemen?

Op dit moment ben ik heel tevreden met mijn planningsysteem. Maar ik weet ook dat dit van de ene op de andere dag kan veranderen, omdat ik ergens anders inspiratie op doe of mijn behoeften veranderen. En weet je…ik vind het helemaal prima zo!

Geef een reactie

