Bulletjournal: set-up

Sinds korte tijd ben ik voor mijzelf begonnen een bulletjournal bij te houden in een Moleskine Cahier. Maar allereerst, wat is nu eigenlijk een bulletjournal en hoe is het ontstaan?

Het is een organisatorisch systeem bedacht door Ryder Caroll, een digital designer die in New York woont. Het systeem is bedacht om zo snel mogelijk informatie bij te houden. Er zijn vieren componenten: onderwerpen, paginanummers, korte zinnen en bullets. Zo ziet het oorspronkelijke systeem eruit. Hierbij gaat het om gemak en snelheid. Het filmpje hieronder is het introductie filmpje van Ryder Caroll zelf.

 

Het systeem bestaat nu enkele jaren en is populair in de plannerwereld. Mensen hebben het aangepast, uitgebreid en gebruiken de beste boekjes om zoveel mogelijk informatie bij te houden. Allemaal prachtige foto’s zie je voorbij komen op Instagram en FaceBook, waar veel tijd aan besteed is.

Zelf gebruik ik mijn bulletjournal zo simpel mogelijk. Het is namelijk niet mijn alledaagse planner, maar mijn systeem om alle binnenkomende informatie bij te houden. Voorheen deed ik dit in mijn FiloFax, maar die manier werkt niet voor mij. Mijn bulletjournal is nu dus een verlenging van mijn FiloFax. Ik gebruik een Moleskine Cahier om alle informatie in bij te houden. Hij past precies achterin mijn FiloFax en zo heb ik dus mijn planner en bulletjournal altijd bij elkaar.


Elke ochtend begin ik met het opschrijven van de dag, datum en het jaar. Ik arceer deze lijn, zodat het opvallend is tussen alle geschreven zinnen. Hieronder schrijf ik alle binnenkomende informatie van die dag. Dit kan gedurende een les zijn, tijdens de inloop als ouders iets tegen me zeggen of iets willen weten, tijdens vergaderingen of overleggen, vanuit mails en ga zo maar door. Alles komt door elkaar. Om overzicht en onderscheid te kunnen hebben, maak ik gebruik van een simpel bullet-systeem (de key).


De ene dag komt er weinig informatie binnen en heb ik genoeg aan een paar regels, andere dagen komt er veel informatie binnen en gebruik ik bijna een hele pagina. Omdat ik niet houd van papierverspilling en lege ruimtes óf juist plek te kort (wat altijd het probleem is in mijn FiloFax), lukt het mij niet om al deze informatie bij te houden in mijn FiloFax. Mijn binnenkomende informatie is zo onvoorspellend, dat ik de ene week wel drie extra pagina’s nodig heb en de andere week maar 1,5. Hierdoor zou ik ontzettend veel papier verspillen en daar ben ik op tegen. Doordat ik nu gebruik maak van de losse Moleskine, heb ik dit probleem niet meer en kan ik alle ruimte gebruiken die ik nodig heb. Ik maak geen spreads, geen speciale onderwerpen. Ik gebruik enkel en alleen een dagelijkse log om alles in bij te houden.

Geef een reactie

