Productiviteit: boost!

Functioneel plannen houdt in dat je je tijd functioneel inplant en je productiviteit vergroot. Een veelal gehoord probleem in het onderwijs is de werkdruk. Er zijn piektijden waarin je ontzettend veel werk te doen hebt. Door een goede, functionele planning te maken én me eraan te houden (niet onbelangrijk) verdeel ik al het werk en ervaar ik geen werkdruk.

Hieronder een aantal tips om productieve om te gaan met je tijd en ervoor te zorgen dat je aan het eind van de dag tijd overhoudt voor leuke dingen.

  • Maak (het liefst een dag van tevoren) een actie-plan voor wat je de komende dag wilt bereiken en welke taken je zeker af wilt hebben.
  • Zorg dat je duidelijk bent ik wat je wilt doen. Niet voor een ander, maar voor jezelf. Omschrijf de taak helder en kort, maar met voldoende informatie. Begin je zin met een werkwoord.
  • Binnen welke tijd wil je alles afkrijgen? Maak een tijdsplanning voor een drukke dag. Ik maak planningen voor dagen die veel afspraken of taken hebben die veel tijd in beslag nemen. Ik probeer een realistische tijdsplanning te maken en het werk binnen die tijd af te krijgen.
  • Geef ook grote taken een bepaalde tijd om aan te werken! Ik moet regelmatig groepsplannen evalueren en toetsen analyseren en dit schrijf ik in mijn agenda als een afspraak, zodat ik op die tijd geen andere afspraken plan en voldoende tijd heb om aan de belangrijke taak te werken.
  • Zorg dat je alle benodigdheden bij je hebt, of in de buurt hebt, zodat je een snelle start kunt maken en zoveel mogelijk werk af kunt krijgen.
  • Vermijd afleidingen zoveel mogelijk: zet je telefoon op stil of vliegtuigstand, plan tussendoor tijd in om even te ontspannen en plan tijd in om te eten en zorg voor een rustige werkplek. En dat bedoel ik op twee manieren: een rustige plek waar je niet (veel) gestoord wordt door anderen en een rustige plek, waarbij je werkplek opgeruimd is. Ik doe regelmatig de lichten in mijn lokaal uit na schooltijd, om me af te zonderen en hard aan het werk te kunnen.
  • Stel prioriteiten: bepaal wat voor jou belangrijk is en werk je lijst in die volgorde af. Stel je lijst voor de dag ook op die volgorde samen.
  • org voor email inbox zero (hier komt nog een post over) aan het eind van de dag. Schrijf alle benodigde informatie op en zet afspraken gelijk in je agenda.
Geef een reactie

