Forward planning: how to

Vooruit plannen is belangrijk als je goed georganiseerd wilt zijn. Je vergeet geen afspraken meer, want je hebt ze opgeschreven. Taken ontglippen je niet meer, want… Ik geef les aan groep 3/4 op een basisschool en voor mijn brein is het het makkelijkst om met een academische kalender te werken. Mijn jaar begint in augustus en eindigt een jaar later in juli. Ik heb dus elk jaar voor een heel jaar een agenda bij me, op welke manier dan ook. Toch zijn er afspraken die al snel voor het schooljaar daaropvolgend worden gemaakt. Ook die afspraken mag ik niet vergeten en moet ik dus ergens wegschrijven. Ook zijn er afspraken die nog niet vaststaan en van datum kunnen veranderen. Of ik moet een planning maken voor een aantal weken, omdat we aan een bepaald thema werken of langere tijd CITO-toetsen hebben. Genoeg te plannen dus, maar hoe houd je dat allemaal bij?

Ik zal vier manieren laten zien om vooruit plannen te kunnen doen in je FiloFax / Bullet Journal, of waar je ook in plant. Dit zijn niet de enige manieren, maar die zijn de manieren die ik gebruik(t heb).

Jaaroverzicht

Bij dit systeem maak je gebruik van kleine maandkalenders voor een langere periode. Ik gebruik deze voor twee jaar, omdat ik dan de plek heb om voor het volgende schooljaar overzichtelijk en visueel te hebben wanneer vakanties en vrije dagen zijn. Met behulp van kleuren (blauw is voor vakantie en vrije dagen) en symbolen (rondjes voor verjaardagen, onderstreping voor een belangrijke/ leuke dag) heb je overzichtelijk wat je te wachten staan. Ook vind ik het leuk om terug te kijken om te zien wat ik allemaal gedaan heb. Deze manier gebruik ik voor persoonlijke afspraken.

Maandoverzicht

Je kunt je maand ook op twee pagina’s bijhouden. Je hebt voor elke dag een blok waarin je op kunt schrijven wat jij wilt. Je kunt natuurlijk je afspraken en belangrijke taken bijhouden, maar ook verjaardagen en andere dingen. Sommige mensen gebruiken deze manier ook om van elke dag een leuk moment op te schrijven. Deze manier gebruik ik om voor langere perioden te plannen. Ik kan makkelijk zien wanneer ik tijd heb om bijvoorbeeld leerlinggegevens te analyseren etc.

Weekoverzicht

Zoals ik al eerder benoemde, heb ik voor elk schooljaar een volledige academische kalender in mijn agenda. Dit kan in verschillende vormen zijn, maar ik heb altijd een weekagenda bij me. Vaststaande afspraken kan ik dus al invullen. Afspraken of notities die nog niet vaststaand zijn, schrijf ik op een sticky note en plak ik op de desbetreffende dag. Zo kan ik die makkelijk verplaatsen. Ook op deze pagina’s gebruik ik symbolen, letters en kleuren om dingen aan te duiden. Elke dinsdag heb ik een half uur pleinwacht, daar staat de P voor. De groene markeerstift laat zien welke vrije dagen er zijn. Voor deze week heb ik nog geen symbolen ingepland, maar die gebruik ik voor de vuilnis-ophaaldag (welke kliko er naar buiten moet), payday en voor alles waarvoor ik vind dat het nodig is.

Alastair-method

Deze methode laat je overzichtelijk in een schema afspraken invullen. Voor elke maand maak je een kolom en elke afspraak die je maakt, schrijf je op. In de kolom zet je een stip (of de datum) van de afspraak bij de goede maand en naast de kolommen schrijf je op welke afspraak er is.

One thought on “Forward planning: how to

Geef een reactie

