Plannerpeace?

Tijdens mijn vele uren YouTube plezier ben ik regelmatig de term plannerpeace tegengekomen. Deze term wordt op veel verschillende manieren gebruikt. De een vindt dat je pas plannerpeace vindt, wanneer je het systeem gebruikt en maakt dat helemaal voor jou werkt in een planner die perfect is en dit niet hoeft te veranderen.

Anderen geven weer aan dat plannerpeace juist het tegenovergestelde is. Dat je gebruik maakt van een bestaand systeem en dit niet aanpast. Je gaat dus niet op zoek naar alternatieven, maar gebruikt bijvoorbeeld de pagina’s van FiloFax. Je bezit dan ook maar één planner.

De term plannerpeace heeft dus geen definitieve betekenis. Je kunt er zelf een betekenis aan geven en het opvatten zoals jij het wilt. Zelf vindt ik dat plannerpeace gaat om ervoor te zorgen dat je planner voor jou werkt en niet andersom. Je planner moet het verlengde zijn van je brein en jouw rust en overzicht geven. Hoe je dit doet, hangt helemaal van jouzelf en jouw behoeften af. De een vindt plannerpeace bij wekelijks pagina’s decoreren, de ander vindt plannerpeace door de planner zo functioneel mogelijk in te zetten.

Mijn plannerpeace

Mijn plannerpeace bestaat uit een planner die ik mooi vind. Ik ben nu voor het vierde jaar aan het plannen in een FiloFax en ik begon met een Personal Metropol (chocolate). Een mooie planner en niet zo duur. Ik wist op dat moment nog helemaal niet dat ik zo lang door zou gaan met plannen in een ring-systeem. Ik heb ongeveer een half jaar met mijn Metropol gedaan. Hij staat nu in mijn kast en er zitten inserts in die over zijn. Hierna kreeg ik mijn Personal Ochre Malden van mijn vriend. Een prachtige planner die ik heel graag wilde! Ik gebruik deze nog steeds en hij wordt met de dag mooier. Ik heb geen behoefte aan een regiment aan verschillende planners, want dit vind ik ten eerste zonde van mijn geld en ten tweede heb ik er toch al een?

Ook bezit in een Original A5 (green). Soms heb ik gewoon meer plek nodig en gebruik ik mijn A5 planner. Vorig jaar heb ik een extra HBO opleiding gedaan en alles voor deze opleiding zat in mijn Original A5. Heel handig, compact en alles bij elkaar. Toch heb ik ook een A5 clipbook gekocht. Deze is nog compacter en wordt voornamelijk gebruikt om inserts in op te slaan of als notitieboek.

Sinds kort gebruik ik een simpel bulletjournal systeem om mijn binnenkomende informatie bij te houden. Je kunt dit zien als de inbox van je e-mail. Ook je e-mails moet je nagaan om te weten welke acties er ondernomen moeten worden.

Op dit moment heb ik veel te plannen. Op mijn werk zijn er veel afspraken, ik zit in meerdere commissies, ik help collega’s met organisatorische aspecten, ik heb een persoonlijk leven en afspraken en sinds een jaar deze blog. Sinds anderhalve maand ben ik erg serieus in het delen van mijn ervaringen op mijn blog. Omdat ik op mijn weekpagina’s al zoveel opschrijf en ik nog een Moleskine Weekly agenda had liggen, heb ik besloten deze te gebruiken voor mijn blogpost-planning. Ik gebruik de maandpagina’s om bij te houden welke posts ik allemaal heb gemaakt en de weekpagina’s om dieper in te gaan op deze planning en notities te maken.

Mijn plannerpeace bestaat dus uit het feit dat ik een systeem heb dat werkt voor mij. Ik heb voor alles een plek en voor mij is het overzichtelijk.

Geef een reactie

