Teacher planning in Happy Planner

Ik heb het al eerder gehad over mijn teacher planner. Deze heb ik zelf gemaakt van discs en covers van Happy Planner. Hij is lekker compact en zo heb ik thuis ook mijn planning, aangezien ik graag thuis nog lessen voorbereid. 

Ik sta fulltime voor de klas, dus mijn planning is helemaal voor mijzelf. Van alle methodes heb ik de lessen en doelen uitgewerkt uit de handleidingen. Zo kan ik, zonder een handleiding open te doen, de lessen plannen. Uiteraard heb ik regelmatig nog wel de handleiding nodig om bijvoorbeeld het lesverloop, een dictee of een voorleesverhaal te gebruiken. Maar ik zie mijn handleidingen als leidraad en bedenk hier zelf coöperatieve werkvormen voor.

De eerste stap is het invullen van de lessen en het doel dat erbij hoort. Dit doe ik op dinsdag voor de daaropvolgende week. Zo heb ik nog bijna een week om werkbladen, werkvormen en materialen bij elkaar te zoeken of te bedenken. De planningpagina’s heb ik zelf gemaakt en zijn aangepast aan mijn gebruik en lesrooster. Dit jaar zijn ze al drie keer aangepast, omdat mijn lesrooster ook is aangepast. Dat is het mooie van zelfontworpen inserts, je past ze aan, print ze uit en stopt ze in je planner.

Naast de plannerpagina’s zitten er ook notitiepagina’s in mijn teacher planner. Hierop schrijf ik schema’s, lesvoorbereidingen voor speciale lessen of een dagschema wanneer de inspectie op bezoek komt. Zo heb ik alles bij elkaar. 

Geef een reactie

