Focus: Get your work done

Focus betekent scherp stellen. We zijn nu het eerste kwartaal van het jaar voorbij. Veel mensen hebben aan het begin van het jaar doelen voor zichzelf opgesteld en velen hebben deze doelen alweer opgegeven, of ze zijn op de achtergrond geraakt. Een mooi moment om eens goed te reflecteren op deze doelen, bij te stellen waar nodig en er weer vol goede en nieuwe moed tegenaan te gaan! Dit kunnen zowel persoonlijke als werkgerelateerde doelen zijn.

Bij focus gaat het erom dat je met meer aandacht jezelf kunt richten op een taak of een doel. Het is zelfs een van de voorwaarden om je doel te behalen. Het vraagt om discipline, doorzettingsvermogen en een helder beeld van je te bereiken doel.

Aan het begin van het jaar heb ik een serie posts online gezet met free printables en tips om doelen op te stellen. Natuurlijk hoef je deze printables niet te gebruiken, maar zie ze als een soort richtlijn. Om je doel helder voor ogen te hebben, stel je ze SMART op. Dit geeft richting, duidelijkheid en helderheid. Om haalbaarheid te bepalen, kun je je planner gebruiken. Reserveer tijd om, zonder externe prikkels, te werken aan je doelen. Er is uit onderzoek bewezen dat je 60 tot 90 minuten geconcentreerd aan iets kunt werken. Begin klein, want focus is een vaardigheid die je kunt trainen. Verwacht niet de eerste keer dat je 90 minuten geconcentreerd aan je doel werkt.

Tips:

  • Heb je doelen helder voor ogen. Wat wil je bereiken en hoe ga je dat bereiken? Stel je doelen SMART op.
  • Plan tijd in om aan je doelen te werken. Hierdoor kun je haalbaarheid garanderen.
  • Reflecteer regelmatig op je doelen. Ben je te ambitieus geweest, dan moet je dat niet als falen ervaren. Je reflecteert en stelt bij. Soms gebeuren er onverwachte dingen en kon je je vooraf bedachte plan niet uitvoeren.
  • Schrijf je doelen uit, zodat je ze altijd in het zicht hebt. Herinner jezelf eraan waarom je werkt en waarvoor je werkt.
  • Heb je einddoel helder voor ogen, maar maak subdoelen. Een subdoel behalen geeft een goed gevoel en een einddoel is vaak nog te ver weg om een succesmoment te ervaren.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s