How To: Project Planning

Vorige week deelde ik met jullie mijn beginproces van een Project Planner voor drie weken. Hierin zijn verschillende projecten opgenomen. Deze ben ik nog steeds verder aan het uitwerken en ik wil hier een opzet voor gaan maken.

Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen een project en een doel? Het zijn namelijk allebei dingen die langere tijd duren en je naar een einddoel laten werken. Een project is een serie taken om tot een bepaalde uitkomst te komen. Vaak komt dit van een externe bron (bijvoorbeeld je werkgever). Een doel is waar je naartoe werkt met de drang iets te behalen of iets te veranderen. Dit is intern aangedreven. Over doelen heb ik al een aantal posts geschreven en nu wil ik me richten op projecten.

Het proces

  1. Brainstormen – ideeën creëren en uitdenken.
    • Wat wil je bereiken of veranderen?
    • Wat is de best mogelijke uitkomst?
    • Houd alle ideeën bij, hoe irrelevant ze ook lijken. Je hebt aan het idee gedacht, dus zal er waarschijnlijk iets bruikbaars bij zitten. Schrijf je ideeën op sticky notes, zodat je ze per idee op kunt schrijven en je er later mee kunt stoeien.
    • Herhaal je brainstorm regelmatig, omdat een project gaandeweg kan veranderen.
  2. Organiseer je ideeën.
    • Maak een hiërarchie. Welke taken horen bij elkaar en cluster deze, welke zijn irrelevant en waar zitten gaten?
    • Vul je gaten op. Bedenk welke stappen ontbreken om naar de volgende stap te gaan.
  3. Plan je project. Dit kan op verschillende manieren. Zelf gebruik ik een project planner. Deze kun je in de volgende blogpost vinden als free printable.
    • Maak een tijdpad, waarbij je let op deadlines en de tijd die je hebt voor de project. Plan niet alles op het laatst in, maar spreid je werk over de tijd die je hebt.
    • Maak een takenlijst op chronologische volgorde. Hier komen je stickynotes van de brainstorm van pas. Je kunt ze eerst makkelijk in volgorde leggen en rond blijven schuiven, waarna je ze op papier kunt schrijven.
    • Houdt eventuele (contact) informatie bij, zoals middelen waar je informatie kunt vinden (websites, een persoon, een boek).
  4. Implementeer jouw project! Plan het in jouw planner in. Niet alleen je project planner, maar schrijf het op de plek waar je het vaakst kijkt. Voor mij is dit mijn dagelijkse planner, mijn FiloFax.
Geef een reactie

