Functional planning: calender setup

Bij het functioneel gebruik maken van je planner, gaat het erom dat je je planner inzet om productief en effectief met je tijd om te gaan. Ik heb al meerdere keren aandacht besteed aan het Getting Things Done systeem. Dit is een geweldig systeem voor functioneel plannen, maar er zitten ook een hoop aspecten in die ikzelf niet gebruik of teveel werk vindt. Plannen moet namelijk natuurlijk gaan en ik heb gaandeweg geleerd mijn eigen planningstijl te ontwikkelen, die bij mij past. En daar heb ik van verschillende systemen elementen uit gebruikt.

David Allen, de bedenker van het GTD systeem, heeft een hoop goede ideeën over het gebruik maken van je planner. Een van die ideeën gebruik ik al jaren en werkt heel goed voor mij. Hij geeft aan dat je kalender-overzicht bedoeld is voor dagespecifieke afspraken en taken. Hier ben ik het mee eens. Dit is ook de reden dat ik mijn bulletjournal boekje ben gaan gebruiken.

Hoeveel van jullie schrijven voor een dag een taak op die je niet uitvoert en dan weer moet verplaatsen en moet herschrijven naar een andere dag? Ook ik heb dit gedaan, maar was dit al snel beu. Wat vond ik dit zonde van mijn tijd! Doordat ik gebruik maak van het principe van dagspecifieke taken en afspraken, schrijf ik niks meer dubbel op.

Mijn kalender is nu een overzichtelijke weergave van mijn week. Het geeft mij rust als ik ernaar kijk (ja, ook al heb ik in een week twee vergaderingen en andere afspraken), omdat ik in een oogopslag zie welke afspraken en taken ik op een dag heb. En als er tijd over is, dan doe ik mijn bulletjournal open en kijk ik welke taken ik nog meer af kan werken.

Geef een reactie

