Teacher Plan With Me: buitenlesdag

Op maandag plaatste ik een post over de laatste schoolweek. Hierin beschreef ik dat de laatste week een beetje gek verloopt en voor mij een andere manier van planning vroeg. Op donderdag komen ze ons computersysteem op school veranderen en hebben we de hele dag geen internet. Als leerkracht ben je dan behoorlijk gehandicapt, omdat je eigenlijk continu het digibord en het internet gebruikt om lessen te geven, dingen te verduidelijken of een filmpje te kijken. Ook lopen er de hele dag mannen in en uit de klas wat natuurlijk zorgt voor ontzettend veel ruis.

Mijn werkplek / school is niet ver van een park vandaan. Mijn idee is om, als het goed weer is, de hele ochtend naar het park te gaan om daar les te hebben. Niet zoals in de klas, uit werkboeken en leesboeken, maar met spelletjes die passen bij de lesdoelen van die dag. Je methode moet je ook zien als leidraad en niet als het middel om je lessen te geven.


Omdat deze dag heel anders verloopt dan normaal, ook voor mij, wil ik alles goed doordacht en op een rijtje hebben. Ik maak dan ook een aparte planning voor deze ochtend met waar we zijn, wat er wanneer gedaan moet worden en welke spullen we voor deze ochtend nodig hebben. Ik heb het geluk om vier ochtenden in de week een onderwijsassistent in de klas te hebben, dus kunnen we de groep in tweeën splitsen en ons beiden bezig houden met een groep. De kinderen doen veelal dezelfde activiteiten, maar afgestemd op hun eigen niveau. Ik ben erg benieuwd hoe deze ochtend verloopt!

Geef een reactie

