Plannerdilemma: FiloFax of Bullet Journal

Op dit moment plan ik in een FiloFax Malden Ochre in Personal size. Het is een prachtige planner, een handig formaat om mee te nemen en biedt genoeg ruimte voor mijn afspraken. Achterin deze FiloFax zit een Moleskine Cahier geruit notitieboekje dat dient als mijn bullet journal / inbox voor binnenkomende informatie en taken. Dit systeem werkt perfect voor mij.

Maar laatst ontving ik een mijn bullet journal van BBNC uitgevers om uit te testen. Ik heb hier ontzettend veel plezier mee en het boekje is fantastisch. Kwalitatief goed papier, een fijn formaat en meer dan voldoende papier.


Ook heb ik eerder al aangegeven dat ik het dubbel opschrijven van informatie zonde vind van mijn tijd en het daarbij ook nog eens mijn plannerdoel voorbij gaat: het functioneel gebruiken van mijn planner en hierdoor effectiever met mijn tijd om te gaan. Het dubbel opschrijven kost mij juist dubbel zoveel tijd om te plannen. Dilemma: welk systeem ga ik gebruiken…

En op het moment dat ik twijfel over iets, ga ik een plus en min punten lijstje maken. Dus ook voor dit dilemma.

Pluspunten

  • FiloFax: makkelijk mee te nemen, handig formaat, alles bij elkaar, voorgeprintte bladzijden, onnodige bladzijden zijn makkelijk te verwijderen, extra plannerspullen compact bij elkaar, veel verschillende inserts te koop of te maken
  • Bullet journal: zelf in te delen en dus veel om uit te proberen, fijn formaat, veel ruimte voor andere lijstjes etc, grotere ruimte voor bijvoorbeeld maandlayouts

Minpunten

  • FiloFax: beperkte ruimte per dag, maandlayout erg klein
  • Bullet journal: spreads moet je zelf maken, plannersupplies moeten apart mee (dus nemen ruimte in mijn tas op), geeft mij meer drang om het “perfect” te laten lijken, dus geen ruimte voor fouten!, je moet veel layouts tekenen om vooruit te kunnen plannen in een week, geen mogelijkheid tot het weghalen van oude / onnodige bladzijden.


En natuurlijk zijn dit mijn plus- en minpunten en zie jij het anders, dat kan. Maar dit is op mijn situatie geschreven. Hebben jullie nog plus- of minpunten waar ik niet aan heb gedacht?

Geef een reactie

