Functional Planning: Plan Voor Succes

Hierbij wat tips voor als je vast loopt met plannen en het overzicht kwijt bent:

  1. Zorg dat je alle benodigde informatie hebt als je gaat plannen. Je werkschema, huishoudschema, roosters van je kinderen, rooster van je partner, doktersafspraken etc etc. Er zijn zoveel dingen die gebeuren in je leven, dat het handig is deze afspraken bij elkaar te hebben en op te schrijven in je planner.
  2. Maak tijd om je planning te maken en bij te houden. Plan in je week een uur in om de komende week te plannen. Begin met tijdspecifieke afspraken of taken en werk je lijst af.
  3. Schrijf alles op! Denk niet dat je geheugen het wel onthoudt, want je moet al zoveel verschillende dingen onthouden. Schrijf iets gelijk op. Als ik mijn planner niet zo snel in de buurt heb, of hij zit in mijn tas, gebruik ik een notitie-app in mijn telefoon en aan het eind van de dag neem ik deze informatie over in mijn planner.
  4. Maak een top drie van taken die je op de dag af wilt hebben en werk hierna de rest van je lijst af. Zo zorg je ervoor dat je prioriteiten voorrang hebben en dus als eerste worden afgewerkt. Je hebt vaak ook nog taken die maar een paar minuten in beslag nemen, of niet belangrijk zijn om op die dag af te hebben. Die kun je altijd nog doen als je tijd over hebt na je prioriteiten.
  5. Houd een lijst bij van datgene dat niet af is. Zorg dat deze lijst een plek heeft in je planner en al je taken bij elkaar staan. Kruis door of streep af wat je af hebt. Dit geeft overzicht en een goed gevoel!
Geef een reactie

