Functional Planning: wekelijkse voorbereiding (back to work)

Na twee weken meivakantie is het morgen dan zo ver: het laatste gedeelte van dit schooljaar start. Dat betekent nog hard werken, want er staan nog toetsweken gepland, analyseren van de toetsen, admninistreren van de toetsen, rapporten schrijven, rapportgesprekken voeren én voorbereiden op een nieuwe groep. Ook worden wij deze maand bezocht door de inspectie. Om dit sllemaal in goede banen te leiden en geen stress te veroorzaken, plan ik daarom veel vooruit. Ik weet nu al op welke dagen in juli ik mijn rapportgesprekken ga voeren en dat ik in de laatste week van juni deze rapporten ga schrijven. 

Maar ook alle kleine dingen moeten ingepland worden en weggeschreven. Omdat het twee weken vakantie is geweest, staan er voornamelijk dingen op mijn to do lijst die op een bepaalde dag op school moeten gebeuren. Alles wat ik thuis kon doen, heb ik thuis gedaan. Als eerste heb ik een notitiepapiertje om alle taken voor die week op te schrijven, zodat ik ze op zondag echt in kan plannen. Dit papiertje gooi ik na het overschrijven gewoon weg, dus het kan er soms best rommelig uit zien.


Voor de meeste taken staan letters. Dit zijn de dagen van de week. De meeste taken van deze week heb ik voor een bepaalde dag opgeschreven. Zo zullen ze ook in mijn planner komen. Er zijn ook taken waarbij de dag niet zo bekangrijk is, of die op meerdere dagen kunnen, ook dat schrijf ik erbij. Ik begin dus met mijn planner en de inserts zijn nog behoorlijk leeg. De afspraken staan er op en ik had al wat taken opgeschreven, maar meer niet.


Hierna ga ik dus mijn lijstje af. Met de nieuwe inserts is het wel even passen en meten hoe ik de taken op ga schrijven, zodat ik ook nog weet wat ik bedoel. Ik gebruik hiervoor veel afkortingen, waarvan ik weet wat ze betekenen. En als ik echt meer ruimte nodig heb, kan ik een van de zijkolommen of een sticky note gebruiken.  In de kolommen aan de zijkant schrijf ik de algemene dingen van de week op, zoals wat ik moet kopiëren en printen, een algemene lijst met weektaken, een persoonlijk lijstje en wat trackers. 


Omdat het de eerste keer is dat ik deze inserts gebruik voor mijn werk en het deze week veel drukker wordt dan een vakantieweek, weet ik nog niet of ik ze net zo handig vindt als vorige week. Ik ga ze gewoon uitproberen en kijken hoe het gaat. Tot nu toe heb ik zeker meer dan genoeg ruimte, omdat ik ook een bulletjournal heb waar ik taken in opschrijf. Niet alle taken staan dus op mijn weekplanning. 


En omdat ik dan toch een bullet journal en vakantie heb, heb ik de eerste werkweek ook op een hele simpele bullet journal manier opgeschreven. Deze spread geeft mij veel ruimte om alles op te schrijven, maar maakt het erg lastig om vooruit te kunnen plannen. Wel ben ik helemaal terug naar de basics van bullet journaling gegaan en enkel de bullets gebruikt en een simpel weekoverzicht. Ik vind het er erg strak en minimalistisch uitzien. En dus erg functioneel.

Geef een reactie

