Teacher Plan With Me Tip: Project Planning

English version below

De titel zegt dat dit een teacher plan with me is, maar kan ook door iedereen gebruikt worden. Ik maak namelijk gebruik van project based planning om de laatste tien weken van het schooljaar te plannen. Nog maar tien weken! In principe kun je de zomervakantie zien als de deadline om alles af te hebben wat nog gedaan moet worden, net zoals bij andere banen. Tussendoor zijn er nog andere deadlines waar rekening mee moet worden gehouden. Om die laatste weken vlekkeloos te laten verlopen, maak ik lijstjes en een langetermijn planning. Die lange termijnplanning maak ik op free printables (gevonden op Pinterest) van de drie maanden waarin deze planning valt.


Ik gebruik de printables op A4 formaat omdat er veel te plannen valt en ik in een oogopslag wil kunnen zien waar ik tijd en plek heb om grotere taken in te plannen. Als eerste markeer ik vrije dagen met een groene markeerstift. Ik probeer tijdens deze dagen zo min mogelijk in te plannen, omdat dit me ruimte geeft om tot rust te komen of vooruit te werken, wat ik altijd erg graag doe. Als tweede maak ik een running list in mijn FiloFax van de dingen die dit schooljaar nog gedaan moeten worden. Dit is echt nog het begin van een lijst en wordt gaandeweg aangevuld.


Gelukkig is dit niet de eerste keer dat ik een schooljaar afrond en een nieuw schooljaar opstart, dus vaak heb ik nog wel een lijst van een voorgaand jaar liggen die ik kan gebruiken. Ook komen er nieuwe dingen bij, zoals een inspectiebezoek dat voorbereid moet worden of andere dingen die we tijdens vergaderingen bespreken. Dit wordt allemaal op deze lijst gezet. En nu weer terug naar de maandkalenders. Ik schrijf hier de bekangrijke afspraken op en markeer deze met de markeerstift. Zo kan ik snel zien wat een adspraak is en waar ik dus geen tijd heb om grote taken in te plannen. Deadlines arceer ik met een grijze markeerstift, zodat ze goed zichtbaar zijn.


Hierna begin ik met het inplannen van taken die ik altijd al doe, zoals de nieuwsbrief samenstellen en uitprinten. Ook schrijf ik in de notes kolom de grote taken van mijn lijstje op die in die maand uitgevoerd moeten worden. Hierna ga ik ze pas inplannen. Sommige taken zijn kleiner en kunnen in een dag gedaan worden, andere taken kosten meer tijd en moeten dus over meer dagen ingepland worden. Nadat ik dit allemaal heb ingevuld, heb ik een volle planning. En gek genoeg geeft mij dat juist rust! Ik verdeel zo mijn taken over meerdere weken en hoef niks op het laatste moment te doen. Een goede planning is het halve werk.

Happy Planning! XOXO


English version

Although the title says “Teacher Plan With Me”, it van be used by anyone. I named this posts this way, because teaching is my profession and I use this as an example. I use project based planning to plan out the last ten schoolweeks. I see the summer break as my biggest deadline for having all the things done. Inbetween there are several other deadlines. To be most productive and have the littlest amount of stress, I plan out these weeks using lists and a longterm planning. I make this longterm planning on free printables, found on pinterest, of the three remaining schoolmonths.I use these printables in A4 size, because there is a lot to plan and I want to see in a glance when I have free time to plan in bigger tasks. The first thing I do is marking the days off with a green marker. I try to plan as least as possible on these days, because it gives me time to relax and to work ahead. When I am in a working mood, I can get a lot done and I don’t mind if I do this on a day off when everybody else is working. The second thing I do is making a running list using my FiloFax of all the tasks that still has to be done. This list will be filled up along the way.

It is not the first time completing and starting a new year, so I will have some lists of previous years which I can use. There will also be new tasks and information, such as a visit of the schoolinspection that has to be prepared, or information giving at a teammeeting. All of this will be put on the list. So, back to the monthly calendars. I write down all the important appointments and mark these, so I can distinct tasks from appointments. Deadlines will be marked with a gray box.

Than I start planning in all the tasks I regularly do, like making the newsletter. In the notes column I write down the tasks from my running list that has to be done in the specific month. When all of this is done, I start planning in those tasks. Some tasks are small and can be done in a day, others are larger and need more days to be completed. After doing this, I end up with a full schedule. It eases my mind. I spread my tasks over the last ten weeks, so I don’t have to do anything last minute. A good planning is half of the work.

2 thoughts on “Teacher Plan With Me Tip: Project Planning

Geef een reactie

