Color coding

English version below

Iedereen heeft het druk. En allemaal op een andere manier. Ik zou gek worden als ik hele dagen niks te doen had, dus ik ben blij met mijn werk, mijn blog en mijn (sociaal) leven. Dit houd ik allemaal bij in een planner, mijn FiloFax Personal Malden. Het enige wat ik hier niet in bijhoud, is mijn planner voor mijn klas om lessen in voor te bereiden. Vaak zijn mijn weken erg vol.


Als voorbeeld heb ik deze werkweek gepakt. Dit is een korte werkweek, omdat we een lang weekend hebben ivm hemelvaartsdag. Ik schrijf alles door elkaar. Ondertussen heb ik al een paar keer de tip gekregen om het kleurcoderen te proberen. Als plannerfanaat heb ik dat natuurlijk al eens geprobeerd en ik vond dit geen succes, omdat

  • ik het veel te druk vind ogen voor mezelf.
  • ik het veel te veel gedoe met allerlei pennen vind.
  • ik dingen snel wil kunnen opschrijven, zonder te hoeven zoeken naar de juiste kleur.
  • ik het onprofessioneel vind staan op mijn werk.
  • het kleurcoderen het voor mij niet overzichtelijker maakt.
  • je maar een aantal tinten blauw en groen hebt die ik mooi vind en die niet teveel op elkaar lijken (lol)

Maar er zijn wel andere dingen die ik gebruik om onderscheid te maken tussen taken, prioriteiten en herinneringen.

  • Ik maak gebruik van een markeerstift voor de afspraken die ik samen met andere mensen heb, dus waarvan ik afhankelijk ben voor mijn planning.
  • Ik maak gebruik van stickers om belangrijke deadlines of afspraken te markeren.
  • Ik maak gebruik van sticky notes voor terugkerende taken, zoals boodschappen halen en het beddengoed wassen.
  • Ik maak gebruik van handlettering om bepaalde dingen eruit te laten springen.

English version 

Everyone is always busy. And we are all busy in our own way. I would loose my mind if my days where filled with doing nothing, so I am very happy to be having my job, my blog and my (social) life. I keep track of all of this in my planner, my FiloFax Personal Malden. The only thing that is not included in this planner, is my Teacher Planner which I use to prep my lessons. My weeks are usually filled.


For example I will be using this workweek. It is a short one, because thursday and friday are days off. I write everything in order of incoming information, which means all my information is not chronological. I just don’t have time to do that. I write stuff down as soon as I get the information and sometimes it is months before. Several people gave me the tip to start using color coding. The planneraddict as I am, already tried and didn’t succeed, because

  • I think it looks way too busy.
  • I find it too much of a fuss with all the colored pens.
  • I want to write information down quickly, without having to look for the correct color.
  • I think it looks unprofessional at work.
  • the color coding system doesn’t make it look more clear for me.
  • there are only so many different shades of the blues and greens I like that don’t look similar (lol).

But there are other things I use to distinct taks, priorities and memories.

  • I use a marker for appointments with other people, which makes the appointment not to be rescheduled.
  • I use stickers to mark important deadlines or appointments.
  • I use sticky notes for recurring tasks, such as doing groceries or washing the beddings.
  • I use some handlettering to make some information pop.
One thought on “Color coding

Geef een reactie

