Bullet Journal Monthly Spread (tweaked traditional)

English version below

Ondertussen heb ik al een aantal keer een maandelijks overzicht gedeeld in zowel mijn FiloFax als mijn bullet journal. Al deze spreads waren gemaakt met de standaard blokken waar je je afspraken e.d. in kan zetten.

Omdat ik de laatste tijd bezig ben met het versimpelen van de bullet journal en daarbij nog steeds bezig ben met mijn zoektocht, dacht ik dat voor deze maand ook te doen voor het maandelijks overzicht. De oorspronkelijke manier van het maandoverzicht is een lijst met de dagen onder elkaar en daarnaast de data die erbij horen. Hiernaast schrijf je in lijst-vorm je afspraken voor die bepaalde dag op.

De laatste tijd zie ik deze vorm regelmatig terugkomen op InstaGram, maar dan een beetje aangepast. In plaats van een lange regel voor je afspraken, wordt het overzicht over twee pagina’s uitgetrokken en worden er kolommen gemaakt voor verschillende gebieden in je leven. Ook ik heb het maandoverzicht op deze manier uitgeprobeerd en vind het erg overzichtelijk!


En dan kom ik weer terug bij dat mooiste aspect van de bullet journal: de veelzijdigheid en de mogelijkheid om alles aan te passen aan de manier waarop het systeem werkt voor jou. Toch denk ik niet dat het mijn ultieme plannersysteem (op dit moment) is. Begrijp me niet verkeerd, ik zie heel veel pluspunten aan het systeem en vind het erg leuk om van alles te proberen (voornamelijk voor de blog, maar ook om grote projecten uit te zetten). Toch kan ik geen systeem of manier vinden om een bullet journal effectief en functioneel te gebruiken voor mijn werk, persoonlijk leven, huishouden en blog gecombineerd. Niet dat ik niet weet hoe ik al die aspecten erin moet verwerken, want dat kan juist heel goed in een bullet journal, maar ik mis de mogelijkheid die ik nu heb met vooruit plannen, ik heb niet genoeg tijd om elke week aan wekelijkse en dagelijkse pagina’s te besteden en daar heb ik eigenlijk ook weinig zin in. Dit komt omdat ik erg tevreden ben over mijn planningssyteem zoals het op dit moment is.


English version

In the meantime I have shared some monthly spreads in both my FiloFax and my bullet journal with you. All these spreads where made out of boxes for your appointments and other things you want to track in a monthly overview.

Lately I am trying to simplify my bullet journal system and because of my search for the bullet journal basics, I wanted to try this out for the monthly spread. The traditional way of making a monthly spread in your bullet journal is by writing down all the dates in a list form with the days written besides them. And next to this you have a row for each day to fill in all your information.

Lately when I am browsing InstaGram I see this way of making the monthlies a lot, but people tweak it a bit. In stead of one big row for each day, the monthly spread is spread out over two pages and columns are added for different aspects of your life. I also tries making the monthly spread this way for the month of June and I think it is really clear and looks neat.


And that brings me back to the best aspect of the bullet journal system: the versatiliyy and endless possibilities to make the system work for you. But, I still do not think that the bullet journal system is my ultimate planner system (at this moment). Don’t get me wrong, I also see all the pros the system brings and I do like trying out all the different spreads (mostly for the blog, but also to map out bigger projects). But I still can’t find a way to use the bullet journal system effective and functional to combine my work, personal life, household and blog. It’s not that I don’t know how to incorporate all these different aspects, because that’s one of the best parts of the system, but I miss the possibility of forward planning as I have it right now. I don’t have enough time to map out every weekly and daily layout and I actually don’t want to make the time to do so. This is because I am really content with my planningsystem as is.

Geef een reactie

