Teacher Planning Tip: Plan for the next year part 1

English version below

De laatste tijd zijn alle leerkrachten bezig met het afsluiten van het huidige schooljaar én het opstarten en voorbereiden van het komende schooljaar. Van de week heb ik zelfs al de eerste afspraak buitenom de jaarplanning gemaakt voor komend schooljaar. Elk jaar bereid ik me op dezelfde manier voor: ik maak plannen en plan me gek.

Mijn eerste tip is om ervoor te zorgen dat je ook al die afspraken die gemaakt gaan worden gaat bijhouden. Dat kan natuurlijk in een maandelijks overzicht, zoals ik in mijn Forward Planning blogpost heb beschreven. Maar ik weet nu al dat het teveel afspraken worden om op die manier vooruit te plannen. Elke zomervakantie maak ik namelijk mijn FiloFax klaar voor het volgende schooljaar en dan wil ik helemaal opnieuw beginnen.

Dus koop ik elk jaar een hele simpele kleine agenda, die gemakkelijk in mijn tas erbij past en waarin ik snel afspraken op kan schrijven, grote projecten in kan plannen, kan zien wanneer er tijd is etc.


Ook hier houd ik mijn planning simpel en functioneel. Ik geef met een markeerstift aan wanneer de vakanties zijn, ik gebruik sticky notes voor nog niet vaststaande afspraken en voor de rest gebruik ik mijn zwarte pen om alle afspraken op te schrijven. Vanaf nu gaat deze kleine agenda dus elke dag met me mee. Zodra er een afspraak voor volgend jaar wordt gemaakt, schrijf ik hem erin op. In de zomervakantie begin ik dan met het plannen van komend schooljaar in mijn FiloFax. Op dit moment denk ik dat ik dezelfde pagina’s en indeling ga gebruiken als dit jaar, maar het duurt nog acht weken voor de vakantie begint en er kan altijd nog van alles veranderen.


English version

All the (Dutch?) teachers are currently closing off the current schoolyear and prepping for the coming schoolyear. Our summerbreak is still eight weeks away and I already made the first appointment for the next schoolyear, that is not established in the annual yearly schoolplan. Every year I prepare the same way: I make plans and I plan.

My first tip is to be making sure that all these appointments are being scheduled and that you keep track of them. You can do this in a monthly overview, like I have written in my Forward Planning blogpost (which is only in Dutch, my apologies), but I also know that these appointments will come very quickly and there will be a lot. And I use the summer break to prepare my FiloFax for the coming schoolyear and I want to start with a fresh planner.

So every end of the schoolyear I buy a cheap and simple small agenda which fits easily in my bag to write down these appointments, to plan and map out bigger project, to see where there is time left etc.


I also keep my planning simple and funcional in this agenda. I mark the holidays with a marker, I use sticky notes for appointments without a certain date and for the rest I use my back plan to write down every bit of information I will need. From this day on the small agenda will come with me. When there are appointments made, I will write them down. When summer break comes, I will start planning out the next schoolyear in my FiloFax. At this moment I think I will use the same inserts I am using this year, but it still is eight weeks until summer break starts and everything can change.

Geef een reactie

