Functional Planning: The quest for new inserts

English version below

Gisteren kon je lezen over de manier waarop ik nadenk over de nieuwe opzet van mijn Happy / Teacher Planner. Vandaag wil ik het hebben over het proces dat ik doorloop om mijn FiloFax Malden klaar te maken voor het komende schooljaar.

En dat blijkt dit jaar nog heel lastig te wezen! Ik zit enorm te twijfelen tussen de opzet die ik dit jaar heb gebruikt, met mijn week op een pagina met mijn dagspecifieke taken op de pagina ernaast en een gedeelte voor mijn bullet journal. Er zullen gedeelten uit mijn FiloFax gaan die ik niet gebruik, zoals mijn maandpagina’s. Ik heb daarbij het idee dat ik dingen alleen maar opschrijf om ze op te schrijven. Ik denk dat ik ondertussen al drie weken niet naar die pagina’s heb gekeken. Maar, het systeem wat ik nu heb werkt ontzettend goed en ik heb genoeg plek om alles op te kunnen schrijven.

Maar ik ben ook ontzettend aan het twijfelen of ik de FiloFax dagelijkse pagina’s wil gaan gebruiken. Ik werd geïnspireerd door de indeling die Samantha van Life Well Designed gebruikt. Het ziet er strak en functioneel uit. Er is genoeg ruimte om van alles op te schrijven en lijstjes te maken. Nu zou ik natuurlijk zelf dagpagina’s kunnen maken, dat heb ik voorheen ook gedaan. Maar ik vind dat voor 365 dagen een behoorlijk gedoe, het papier van FiloFax is heel dun en eigen gebruikt papier niet, zodat ik minder in mijn planner kan passen en ik vind de pagina’s van FiloFax er gewoon heel strak uitzien.

FiloFax daily.png

Foto van: IG – Life Well Designed

En dan komt nu het volgende probleem: de dagelijkse pagina’s van FiloFax zijn niet als een academisch jaar te koop. Dat zou betekenen dat ik de volle prijs voor een volledig jaar moet betalen en dat ik de helft van de pagina’s weg kan gooien, dat is hartstikke papierverspilling en doodzonde dus! Dilemma, dilemma… wat moet ik doen? Toch maar weer mijn gewone opzet gebruiken die wel goed werkt of toch overgaan naar dagelijkse pagina’s en dat volledige jaar kopen van FiloFax…


English version

In my blogpost from yesterday I wrote about the way I am thinking and brainstorming about the new setup of my Happy / Teacher Planner. Today I want to talk about the process I walk through to make my FiloFax Malden ready for the coming schoolyear.

And that seems to be a pretty difficult task this year! I am really contemplating between two different options. I am doubting to use the same setup I am using this year, with my week on one page and a notes page next to it which I use to write down dayspecific tasks and a different section for my bullet journal. There are sections in my FiloFax that I don’t use (often) and can go, like my monthly overviews. I have the feeling that I am only writing in them because they are in my planner. I think I haven’t looked at those in the last three weeks. But, the system I am using right now, is working incredibly well and I have enough space to write everything down.

But I am also really considering to use FiloFax daily inserts. I got inspired by the way Samantha from Life Well Designed uses them. It looks clean and functional, just the way I like my inserts to look. There is enough room to write everything down and make lists. I could print daily inserts out myself ofcourse, like I did in the past. But I think it is such a hassle for 365 days. And the FiloFax paper is really thin so I could fit a lot more pages in my planner than when I am using my own paper. And I think the daily inserts from FiloFax look really clean.

FiloFax daily.png

Foto van: IG – Life Well Designed

And there is also another problem: the daily inserts from FiloFax aren’t available in an academic year. That means I would have to pay full price for a full year and that I could throw away half of the year that has already passed. This is such a waste of paper. So I am having a dilemma here, what should I do…? Continu to use my setup as is, because it works so well for me or starting to use daily pages and buy the full year from FiloFax.

2 thoughts on “Functional Planning: The quest for new inserts

Geef een reactie

