Digital Planning: My Thoughts

English version below

Dit blog gaat over plannen en het zo functioneel mogelijk gebruiken van je planner. Ik heb al vaak mijn systeem laten zien, uitgelegd en tips gegeven. Ik heb verschillende planners: mijn FiloFax Malden als persoonlijke / catch all planner, mijn Happy / Teacher Planner en sinds kort een kleine agenda om alvast afspraken voor volgend jaar op te schrijven. Het fysiek opschrijven en plannen van mijn dagen brengt structuur aan in mijn dag en in mijn gedachten. Het brengt ook rust: ik weet dat ik niks ga vergeten, want ik heb alles opgeschreven. Ook plan ik ver vooruit, zodat ik niet voor onverwachte verrassingen sta.

En toch gebruik ik ook een digitale agenda. In die digitale agenda staan enorm veel afspraken, omdat ik verschillende agenda’s erin heb staan. Allereerst natuurlijk mijn eigen agenda. Niet voor mezelf, maar voor mijn vriend, zodat hij kan kijken op welke dagen ik werk en wanneer de vakanties zijn. In de zomervakantie zet ik dit er voor een heel jaar in, zodat hij ook zijn vakanties kan plannen. Hij heeft ook een eigen agenda waarin hij zijn werkdagen zet. We hebben ook een gezamenlijke agenda waarin we beiden afspraken kunnen zetten. Hier staan dingen in die voor ons beiden zijn, of als een van ons een keer een avond moet werken.

Daarna heb ik mijn werkagenda’s. De grootste agenda is de schoolagenda. Hierin zet iedereen (schoolgerelateerde) afspraken die invloed hebben op de planning. Zo is het ook makkelijk om te zien wanneer er gebeld wordt voor een bepaalde collega of die in gesprek is. Ook hebben we allemaal de agenda van de directrice. Zij heeft heel vaak schoolafspraken buiten school. Het is handig om te weten wanneer zij er is, wanneer ze tijd heeft enz. Wij mogen ook afspraken (zoals een inschrijving voor een nieuwe leerling) inplannen. Dit kan alleen als alle informatie klopt en zo kun je dus geen  dubbele afspraak boeken. Ook is er dan nog de agenda van het bestuur. Ons bestuur bestaat uit 22 scholen en die scholen hebben regelmatig professionaleringsbijeenkomsten. Wanneer je in een van die groepen zit, staan de bijeenkomsten in deze agenda. Ook afspraken en speciale dagen (zoals onze jaarlijkse persooneelsdag) staan in deze agenda gepland.

Als ik al deze agenda’s niet bij zou houden, relevante informatie niet over zou nemen en ook niet zou gebruiken dan zou mijn planning een rommeltje worden. Alles hangt met elkaar samen. Maar helemaal overstappen op digitaal plannen zal niet werken voor mij. Ik vind het erg prettig om alles op te schrijven en lijstjes te maken in mijn planner.


English version

My blog is about planning and making your planner as functional as it can be. I showed you my plannersystem multiple times, I explained it and I gave tips. I have different planners: my FiloFax Malden as my personal / catch all planner, my Happy / Teacher Planner and since a little while a small agenda to write down appointments for the next schoolyear. Writing down all my information and planning out my days gives my days and thoughts structure. It also brings peace: I know that I will not forget anything, because I have written it down. I also plan ahead, so there will be no surprises waiting for me.

But I do also use a digital planner. It is a catch all of all different planners and it contains a lot of information. The first planner is mt own planner. Not for me, but for my boyfriend. This way he can look up which days I am off and when the schoolbreaks are, so he can plan his vacations as well. Each summerbreak I fill my digital planner in for the full schoolyear. My boyfriend also has his own agenda to put his working days in. We also have a jointly agenda in which we can both put appointments. It contains all the appointments for us together, but also when one of use needs to work an evening.

After this there are several work-related agenda’s. The biggest one is our schoolagenda. Everyone puts schoolrelated appointments in this agenda which can influence other plannings. It makes it easy to see if a colleague is available when somebody is calling for them. We also have the agenda of the principal. She has a lot of schoolrelated appointments outside of the school. It is handy to know when she is at school and when she has time. We can also plan in appointments for her (when somebody comes to sign up their child at out school). We can only make this work when every bit of information in these planners are correct and filled in. The last work related agenda is from our management. Our school community consists of 22 schools and there regularly are professionalization meetings. When you are part of one of those groups, these meetings can be found in this agenda. Also appointments and special days (like our annual teacher day) are planned in this agenda.

If I would not check all these agenda’s, keeping track of relevant information and use these agenda’s, my planning would be a total mess. Everything is connected. But going fully into digital planning will not work for me. I really enjoy writing things down and make lists in my planner.

Geef een reactie

